De Haven

Watersportvereniging H.I.Ambacht is gesitueerd naast het brugtalud van de Alblasserdamse brug en gelegen aan de rivier de Noord in Zuid-Holland. Is centraal gelegen in een gebied met prachtige en goed bevaarbare natuurgebieden.

Lang geleden werd de toevoerslenk waarin de jachthaven nu is gelegen gebruikt om toegang te geven aan vrachtschepen/trekschuiten om, via een sluis, vanaf rivier de Noord naar het riviertje de Waal te varen waar de Ambachtse vlasbouw industrie was gevestigd.

De Sluisdeuren zijn destijds verwijderd en alleen een overstortvoorziening zorgt nog voor toevoer/afvoer van een tekort of teveel aan water binnen het riviertje de Waal.

De huidige haven is ontstaan in 1978 toen de "Oude Oostendamse haven" plaats diende te maken voor de aanleg van een toegangsweg noodzakelijk voor het ontsluiten van een nieuw industriegebied in de gemeente Hendrik Ido Ambacht.

Na langdurig- en intensief overleg met de Gemeente Hendrik Ido Ambacht kon na 5 jaar definitief worden begonnen met de aanleg van een eigen jachthaven. In 1984 werd onze Watersport Vereniging de exclusieve begunstigde van deze nieuwe haven.

Met de tomeloze inzet van alle leden is de haven opgebouwd tot de staat waarin deze zich nu bevindt. Ook in de jaren daarna is veel werk verzet door vrijwilligers, de oude houten loopbrug is vervangen door een nieuwe stalen loopbrug en er zijn opstallen geplaatst voor een verenigingsgebouw/kantine en een werkplaats waar leden werkzaamheden kunnen verrichten voor het onderhoud van hun schip.

Onderhoud van de haven is een voortdurend proces. Naast de aanleg van een volledig nieuwe electravoorziening worden op dit moment de houten steigerplanken vervangen door metalen roosters zodat het risico op persoonlijke ongelukken door uitglijden zoveel mogelijk wordt teruggebracht. Door middel van twee verplichte werkbeurten per jaar worden leden uitgenodigd hun kennis en kunde op technisch gebied ten dienste van de vereniging te stellen.

Indien u bent geinteresseerd in een lidmaatschap bij onze vereniging kunt u contact opnemen met één van de volgende personen:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze Havenmeester op het mobiele telefoonnummer+31 (0) 6 19806011

WSV Hendrik-Ido-Ambacht

De jachthaven, gelegen aan de Noord in Zuid-Holland, is centraal gelegen in een gebied met prachtige en goed bevaarbare natuurgebieden

Havenlocatie

Grotenoord 34